De beste manier van affiliatie marketing

De producten van een andere website of webwinkel aanbieden en over de verkopen waar jij verantwoordelijk voor bent een commissie verdienen, hoe goed is dat? Je bent vast al bekend met affiliatie, dan weet je dat het een heel gedoe is om de juiste bezoekers naar je website te verkrijgen, handmatig een productlink aan te maken en dan maar hopen dat iemand op jouw affiliatie link klikt en een bestelling plaatst.

Dat schiet niet op. Zelfs de beste bloggers van Nederland hebben een groot probleem om hun website ten gelde te maken. Online geld verdienen is een kunst. Eigenlijk is het een makkie, je moet alleen weten HOE.

Het geheim van de productfeed

Ik noemde het net al op, handmatig productlinks maken. Als er iets tijdrovend is en vaak fout gaat door het aanpassen van de prijs of het product is niet eens langer voorradig. In deze gevallen blijft jouw productlink met misschien wel een prijs die niet langer meer geldig is gewoon op jouw website staan. Elke dag gaan controleren? Natuurlijk kan dit als je enkele affiliatie links gebruikt, maar doe dit eens met 70.000 producten zoals op deze voorbeeld site te vinden zijn? Dat gaat je simpelweg niet lukken.

De oplossing is gebruik maken van de productfeed. Veel webwinkels bieden deze al aan binnen een affiliatie programma zoals TradeTracker. De winkeliers hoeven hier niks aan te doen, voor hun gaat dit ook volledig automatisch. En jij? jij krijgt ook continu de nieuwste informatie geheel automatisch binnen. Allemaal dankzij de productfeed.

Nadelen productfeed

Jammer genoeg heeft niet elke webwinkel op de juiste manier de productfeed ingesteld. Bijvoorbeeld een online shop met kleding voor dames, heren en kinderen. Er zijn uiteraard verschillende kledingstukken in deze shop te koop zoals een broek, rok, overhemd of blouse. En wat doet deze kledingwinkel? Die gooit alle producten op 1 grote hoop en niet netjes per productgroep in een categorie. Dit betekend dan dat als jij de productfeed upload alle kledingstukken van die hele kledingwinkel in 1 categorie wordt geplaatst, niet erg handig.

Een goede marketing is overzichtelijk

Wat wij willen is voor alle productgroepen zoals 'broeken' een categorie aanmaken. In deze categorie kan je bijvoorbeeld weer een andere categorie maken zoals 'damesbroeken' met hierin de uiteindelijke categorie 'bootcut jeans' en alle andere soorten damesbroeken. Als je op deze manier jouw affiliatie website gaat invullen ben je heel goed bezig, niet alleen omdat het overzichtelijk is voor je bezoekers maar ook voor zoekmachines zoals Google. Dat is marketing waar je op kan bouwen.